úterý 30. července 2013

To sem z toho jelen

Je vlastně docela humorné, jak jsem na tohle konkrétní téma přišla. Může za to moje klávesnice, na které bez zjevných vnějších vlivů začala zlobit klávesa J, pročež dotyčné písmenko se v polovině případů napíše správně, ve čtvrtině vůbec a ve zbylé čtvrtině hned dvakrát. V konečném důsledku to znamená, že chyby, o které hodlám dnes psát, se posledních pár dní dopouštím co chvíli. I když se jí, samozřejmě, ani v nejmenším dopouštět nechci. Mimochodem, dnes to nebude zrovna nejdelší, koneckonců, jde jen o jeden malý gramatický problém.

Nejspíš vám zase jednou došlo, jaký to bude. Pokud ne, mileráda vám to osvětlím. Jedná se o poměrně zásadní rozdíl mezi slovy 'jsem' a 'sem'.


Ano, já vím, že když mluvíte, říkáte větu v nadpisu přesně tak, jak je tam napsaná. Že snad nikdy neřeknete 'jsem', a to ani když byste měli mluvit vážně spisovně. Všechno to chápu. A nebojte, mluvím tak i já. Ale to neznamená, že byste tak měli i psát. Protože (jak víme) pro psaní se aplikují poněkud jiná pravidla...

Takže abych to neprotahovala, jak přesně že to je? Sice to všichni víte, ale...

JSEM
Sloveso 'být' v první osobě jednotného čísla. Můžete ho použít, když chcete vyjádřit svou existenci (Jsem idiot.), nebo jako pomocné sloveso (Šla jsem.).
Toto se samozřejmě nevztahuje pouze na 'jsem', ale i na všechny ostatní podoby slovesa 'být'. Takže: Jsem, jsi, je (hádám, že je jen 'e' nikdo nenapíše, ale co kdyby), jsme, jste, jsou. Ve všech je na začátku J. Tak ho tam pište, prosím.
Ale copak, Luky? Jsi nadrženej?“
Zatraceně dobře víš, že jsem, tak se přestaň tak blbě vyptávat! Patriku...“

SEM
Příslovce, kterým především chcete ukázat na jedno konkrétní místo, ať je to stolek, nebo celý váš byt. Na jeho začátku NENÍ J.
Sem, Lukášku. Sem do ruky.“
Hele, já jasně řekl, že ti ten lubrikant...Ehm, chápu. Sem do ruky.“

A jen tak mimochodem, mám tu k tomuhle tématu ještě jednu malou drobnůstku. Ta se týká zvratného zájmena 'si'. Které, jak si můžete všimnout, na začátku taktéž nemá J. Pročež si zapamatujte...

Správně: „Jo, tak tohle bych si nechal líbit každej den, Luky...“
Špatně: „Dáš jsi kafe, nebo radši čaj, zrzounku?“

Díky za pozornost. A zase někdy...

12 komentářů:

  1. Tohle mě strašně štve, protože se podle mě jedna o něco opravdu základního. Ono i strašně blbě vypadá, když někdo napíše "Dej to jsem.", někdy mě to nutí zamýšlet se nad tím, jestli je onen člověk fakt úplně blbej nebo mu zlobí klávesnice.
    Příklady opět pobavily. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě zlobí klávesnice přesně naopak, no. =D Takže když ode mě v nejbližší době uvidíte přehlídnutý 'sem' namísto 'jsem', prostě se nedivte... Jen v zítřejší kapitole Patrika s Lukášem jsem to opravovala tak pětkrát... =/

      Vymazat
  2. No, tak tohle nechápu, jak to může někdo zblbnout. Já mám problém jen s tím, že jak píšu na klávesnici rychle místo jsem píšu jsme a obráceně. Pak, když si po sobě kontroluji článek, jsem na sebe fakt nazlobená. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale tak to není gramatická chyba, ale prostě překlep, já kolikrát zaměním třeba s za d, takže místo 'dost' napíšu 'sost'... Ale to je normální a přesně kvůli překlepům si to po sobě člověk má přečíst. =D

      Vymazat
  3. Tyhle chyby dělají malí haranti (no, v některých případech i velcí haranti), když se snaží psát spisovně, je to ve většině případů spíše úsměvné. :D Tedy alespoň tak tuhle chybu vnímám já.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, to je pravda, když se někdo snaží psát extra spisovně, může to bejt vážně sranda... =D

      Vymazat
  4. Písmenko J mi blblo na malým noťasu a přestalo jít úplně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Probůh, nestraš. Stačí, že mi nefunguje č, ž a mezerník. J bych už asi nahradit nedokázala... =D

      Vymazat
  5. Také to nemám ráda, i když nepopírám, že se mi to občas stane kvůli šptně zmáčklému písmenku. Všimla jsem si ale, že toto pořád píše špatně Krutomýval. Nevím, zda to je schválně, ale vždyť studovaný člověk by to přeci znát měl... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tátova přítelkyně je taky studovaná a na gramatiku absolutně nepoužitelná... =D A špatně zmáčklý písmenko je věc jiná, ale ono to je většinou poznat... Pětkrát za sebou za to klávesnice většinu nemůže... =D

      Vymazat
  6. Vždycky, když někde vidím, jak někdo napíše "jse" nebo "jsi", tak mě to hodně rozčílí. Nikdy jsem nepochopila, kde na to lidi přišli. :D

    OdpovědětVymazat